مشاوره رایگان

رنگ کردن یونولیت

آموزش رنگ کردن یونولیت

چکیده محتوای این صفحه

رنگ کردن یونولیت باید با رنگ های مناسب انجام شود تا سطح یونولیت با مشکل فرورفتگی و جمع شدگی و … مواجه نشود.

پلی استایرن یک ترموپلاستیک ساخته شده از مونومر استایرن است. امروزه در صنایع از سه نوع پلی استایرن استفاده می شود که شامل پلی استایرن با کاربرد عمومی، پلی استایرن انبساطی (یونولیت) و پلی استایرن مقاوم به ضربه می باشند.

پلی استایرن انبساطی EPS، پلی استایرنی می باشد که برای تولید محصولات فومی سفیدرنگ به کار می روند. یونولیت یا EPS برخوردار از سلول های بسته هستند. گرانول های پلی استایرن انبساطی از دو بخش تشکیل شده است که یک بخش، ساختار سلول است و بخش دیگر، گاز پنتان می باشد.

دلایل رنگ کردن یونولیت چیست؟

پلی استایرن انبساطی دارای وزن کمی است و ضریب انتقال حرارت آن بسیار اندک است. این ماده، جذب رطوبت کمی دارد. EPS دارای 98 درصد هوا و 2 درصد پلاستیک می باشد. این محصول را می توان بازیافت نمود. برای تولید EPS باید مراحلی مانند پیش انبساط، پایدارسازی و قالب گیری پیموده شود.

انواع پلاستوفوم در صنایع مختلف به کار می رود. کاربردهای پلاستوفوم بسیار زیاد است. اما در مواردی برای استفاده از پلاستوفوم نیاز است که تغییراتی در آن ایجاد شود. رنگ‌آمیزی پلاستوفوم در مواردی نیاز می شود. برای مثال برای تزئینات، دکورسازی، ساخت کاردستی، ساخت ماکت یا مدل و … ممکن است به رنگ‌آمیزی یونولیت نیاز باشد. یونولیت زمانی که رنگ‌آمیزی شود، بسیار زیبا می شود.

دلایل رنگ کردن یونولیت چیست؟

ابزارهای لازم برای نقاشی روی پلاستوفوم

رنگ کردن یونولیت باید با استفاده از ابزارهای لازم انجام شود. ابزارهای لازم برای رنگ‌آمیزی و نقاشی روی یونولیت شامل قلم مو، رنگ، گواش، وسیله بتونه، کاغذ سنباده، کاغذ کاربن و … می باشد. وسایلی که برای ‌رنگ‌آمیزی و نقاشی بر روی پلاستوفوم لازم است، با یکدیگر متفاوت است. برای نقاشی بر روی یونولیت به گواش و برای رنگ‌آمیزی بر روی یونولیت به رنگ نیاز است. در واقع گواش برای حجم کمی از رنگ‌آمیزی یونولیت مناسب است و برای رنگ کردن یک پلاستوفوم بزرگ، به صرفه نمی باشد.

برای اشنایی با یونولیت میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

برشکاری یونولیت قبل از رنگ‌آمیزی آن

یکی از نکات مهمی که قبل از رنگ کردن یونولیت باید درنظر گرفت، برش زدن یونولیت پیش از رنگ‌آمیزی آن است. برش زدن پلاستوفوم در صورتی که بعد از رنگ‌آمیزی انجام شود، ظاهر یونولیت را بد می کند. ابعاد یونولیت برای کاربرد موردنظر باید مشخص شود و سپس برش یونولیت صورت بگیرد. پس از اینکه یونولیت در ابعاد و شکل موردنظر برش خورد، باید رنگ‌آمیزی آن انجام شود.

بتونه کشی بر روی یونولیت برای رنگ کردن یونولیت

رنگ کردن پلاستوفوم باید پس از بتونه کشی آن، انجام شود. یونولیت یا پلاستوفوم دارای سطح ناهمواری است که اصلاً برای رنگ‌آمیزی مناسب نمی باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از رنگ‌آمیزی، با استفاده از مواد بتونه یا دیگر روش ها به صاف کردن سطح اقدام کرد. مواد بتونه به صورت آماده برای بتونه کاری یونولیت وجود دارند که استفاده از آنها، کیفیت رنگ آمیزی را بهبود می دهند.

رنگ مناسب برای پلاستوفوم

یکی از نکات مهم در رابطه با رنگ‌آمیزی یونولیت، انتخاب رنگ مناسب است. بسیاری از رنگ ها برای رنگ‌آمیزی پلاستوفوم، مناسب نیستند. اغلب رنگ ها دارای حلال هستند. یونولیت با حلال ها ناسازگار هستند تا جاییکه برخورد حلال ها با یونولیت، موجب تغییر در شکل ظاهری آنها به صورت نامطلوب می شود.

بنابراین برای رنگ‌آمیزی یونولیت باید از رنگ های بدون حلال استفاده نمود. در میان انواع رنگ های مناسب برای رنگ‌آمیزی یونولیت، رنگ های اسپره ای بسیار ایده آل هستند. رنگ های اسپره ای در سریعترین زمان جذب یونولیت می شوند و سطح آن را می پوشانند. البته مصرف رنگ های اسپره ای بیشتر از سایر رنگ ها است. برای رنگ‌آمیزی یونولیت با رنگ های اسپره ای به ابزارهای خاصی نیاز نیست. تنها باید سطوح کف یا اطراف را پوشاند تا کثیف کاری نشود.

نحوه رنگ کردن یونولیت چگونه است؟

نخست باید رنگ و ابزارهای مناسب را انتخاب نمود. برای پیشگیری از کثیف کاری، حتماً از پارچه کهنه یا روزنامه استفاده شود تا سطوح اطراف، توسط آن پوشیده شود. برای رنگ‌آمیزی توسط رنگ ها بدون حلال باید قلمو را به رنگ آغشته کرده و یک لایه نازک از رنگ بر روی یونولیت ایجاد نمود. زمانی که رنگ به خوبی خشک شد، می توان لایه رنگ بعدی را اضافه نمود تا پوشش رنگ کاملتر شود.

در صورت استفاده از رنگ های حاوی حلال های گوناگون بایستی یونولیت خام را با استفاده از درزگیر پوشاند و پس از خشک شدن، سمباده کشی نمود تا سطح یکدست و ایده آلی ایجاد شود که آماده رنگ‌آمیزی باشد. پس از خشک شدن سطح، امکان رنگ آمیزی فراهم است.

چندین نمونه از بهترین رنگ‌ها برای پلاستوفوم

برای رنگ کردن یونولیت ، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود ندارند. رنگ های اکریلیک، یک نمونه از رنگ های مناسب برای پلاستوفوم هستند که فاقد هرگونه حلال هستند. در صورتیکه که یونولیت رنگ‌آمیزی شده را می خواهید برای طولانی مدت نگه دارید، بهتر است سراغ سایر گزینه ها رفته و رنگ های اکریلیک را استفاده نکنید. زیرا کیفیت این رنگ ها به مرور زمان کاهش پیدا می کند.

پیشنهاد بعدی، رنگ لاتکس است که دارای افزودنی های گوناگونی مثل نرم کننده ها و روغن های سیلیکون می باشند. این رنگ ها، دارای مواد شیمیایی بسیار کمی هستند. اما دوام و ماندگاری رنگ های اکریلیک از رنگ های لاتکس بیشتر است.

روش رنگ‌آمیزی توپ های یونولیتی

رنگ کردن یونولیت باید با توجه به ظاهر یونولیت ها انجام شود. برای رنگ‌آمیزی توپ های یونولیتی باید اندکی متفاوت عمل نمود. توپ های یونولیتی در موارد مختلفی مانند عروسک سازی، قنادی، دکورسازی، تزئینات و … به کار می روند. مسلماً برای استفاده از پلاستوفوم های کروی در این موارد، باید آنها را رنگ نمود. رنگ‌آمیزی این توپ ها همانند مراحل اصلی رنگ‌آمیزی یونولیت ها انجام می شود.

تنها باید به نکاتی خاص توجه نمود. توصیه می شود که بتونه را مستقیم بر روی توپ به کار نبرده و اندکی چسب بزنید و آن را با پارچه نازکی پوشانده و سپس آن را بتونه و رنگ کنید. برای رنگ کردن توپ های یونولیت باید سریعترین و آسان ترین روش را انتخاب نمود. با انتخاب بهترین رنگ، رنگ کردن یونولیت با کیفیت بسیار بالایی انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *