مشاوره رایگان

مراحل دیوارچینی

آشنایی با مراحل دیوارچینی

چکیده محتوای این صفحه

مراحل دیوارچینی شامل رگه چینی، شمشه گذاری و بلوک گذاری است که باید با توجه به رعایت نکات و اصولی انجام شود.

دیوارچینی، یکی از مراحل مهم ساختمان سازی می باشد. یکی از بخش های حساس و آسیب پذیر در مقابل زمین لرزه، دیوارها می باشند. بنابراین باید به اجرای اصولی این بخش ها اهمیت داد. تجربه نشان داده است سازه هایی که دیوارچینی آنها بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها انجام شده است، پس از وقوع زمین لرزه با کمترین آسیب دیدگی در این بخش ها مواجه می شوند.

اگر مجریان این کار به اجرای درست دیوارچینی بی اهمیت باشند، با مشکلاتی روبرو می شوند. برای مثال ممکن است هزینه های ساخت دیوارها افزایش پیدا کند و یا دیوارها بسیار آسیب پذیر باشند و با کوچکترین ضربه ای فرو بریزند.

ویژگی های یک دیوار مناسب برای ساختمان

مراحل دیوارچینی برای انواع دیوارها شامل دیوار باربر، دیوار غیرباربر، دیوار برشی، دیوار حائل، دیوار آجری بنایی، دیوار بنایی سنگی، دیوار هسته، دیوار پیش ساخته، دیوار جان پناه، دیوار محوطه، دیوار مجوف و … متفاوت است.

برای سازه های نوین که اغلب مرتفع و بزرگ هستند، عایق سازی دیوارها بسیار اهمیت دارد. بنابراین یکی از ویژگی های حائزاهمیت دیوارهای ساختمان، عایق بودن آن است. دیوارهایی که عایق باشند، در مقابل رطوبت، صوت، فشار و ضربه، حرارت و … مقاوم هستند. برای عایق سازی دیوارهای ساختمان می توان از مصالحی مانند یونولیت استفاده نمود. با استفاده از یونولیت، مصرف انرژی در سازه مدیریت می شود و میزان انتقال آلودگی های صوتی به کمترین میزان ممکن می رسد.

مصالح مناسب برای دیوار چینی ساختمان

مراحل دیوارچینی با استفاده از مصالح مختلفی پیاده سازی می شود. با توجه به نوع مصالح ساختمانی به کار رفته، ممکن است تغییراتی در روند اجرای دیوار ایجاد شود. مصالح ساختمانی مناسب برای احداث دیوار شامل بلوک های سیمانی، بلوک های سفالی، بتن سبک اتووکلاو، بلوک های پرلیتی، پانل های گچی پیش ساخته و … هستند که هر یک از آنها دارای مزایا و معایبی هستند. به همین دلیل هر یک از ساختمان سازان برای احداث دیوار از مصالح ساختمانی خاصی استفاده می کنند. اجرای دیوارهای پیش ساخته بسیار آسان تر از سایر دیوارها است. این دیوارها از ویژگی های خاصی برخوردار هستند که ساختمان سازان امروزی را به استفاده از آنها ترغیب نموده اند.

بررسی مراحل دیوارچینی ساختمان

بنا یا مجری کار باید پس از خرید مصالح ساختمانی مناسب، دیوارچینی را با توجه به مراحل زیر بپیماید:

رگه چینی دیوار ساختمان

برای تعیین فضای دقیق نصب دیوار می توان از ترفندهایی مانند علامت گذاری، خط زنی، نقطه برداری، گچ ریزی و … استفاده نمود که اغلب آنها بر یک پایه پیاده می شوند. رگه چینی، راه دیگری برای تعیین فضا است. در رگه چینی اقداماتی صورت می گیرد تا یک رج بلوک با ملات و یا بدون ملات، فضای موردنظر را مشخص کند. زمانی که طراحی مشخص شود باید به سراغ سایر مراحل رفت.

شمشه گذاری، از مراحل دیوارچینی

در هر یک از آیتم های اجرای دیوار باید با استفاده از شاقول، تراز و هم راستایی دیوار چک شود. برای این کار بهتر است از شاخصی استفاده کنیم که از اول اجرای دیوار تا انتهای آن، کیفیت کار را بررسی کند. شمشه گذاری، بهترین گزینه برای این کار است. برای این کار در ابتدا و انتهای دیوار باید دو شمشه فلزی بلند را در راستای ایستاده و شاقول تعبیه کرد و توسط گچ میان سقف و کف فیکس کرد. در هر یک از مراحل اجرای دیوار، ریسمان میان دو شمشه قرار گرفته و پروسه دیوارچینی اجرا می شود.

بلوک گذاری

این مرحله باید با استفاده از بلوک های باکیفیت و استاندارد انجام شود. اگر بلوک های بی کیفیتی برای این کار انتخاب شود، دیوار با مشکلاتی مانند ترک خوردگی، انتقال آلودگی صوتی و … مواجه می شود. دیوار بایستی کاملاً در راستای افقی نصب شود. در مواقعی که دیوارچینی باید بر روی شیب اجرا شود، نباید دیوار را شیب دار تعبیه نمود. در این شرایط باید دیوار به شکل پلکانی پیاده سازی شود.

قبل از بلوک گذاری باید بلوک ها را خیس یا زنجاب نمود. زنجاب کردن یعنی قبل از قرارگیری بلوک در محل موردنظر، آن را داخل آب غوطه ور کرد تا خیس شود. این کار بدین منظور استفاده می شود که بلوک، آب ملات را جذب نکرده و ملات را نسوزاند.

چندین نکته مهم درباره مراحل دیوارچینی

  • مصالح ساختمانی باکیفیت و مقاوم را برای اجرای دیوار انتخاب کنید. باکیفیت ترین یونولیت، بهترین سفال، مقاوم ترین آجر و …. باید خریداری شود.
  • با تعیین دقیق محل نصب دیوار، از احداث دیوار در محل مناسب خود اطمینان حاصل کنید.
  • تراز نمودن ردیف اول دیوار، اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • تمامی حفره هایی که به هر علت در دیوار ایجاد شده اند را با استفاده از ملات یا سیمان مصالح بپوشانید.
  • با همباد چیده شدن دیوارهای خارجی طبقات مختلف، مصرف دوغاب کاهش پیدا می کند.
  • برای احداث دیوارهای خارجی بایستی مقررات و ضوابط مبحث 19 را لحاظ کرد که با توجه به این موارد باید از بلوک هایی که ضخامت 15 یا 20 سانتی متر یا بلوک های فوم دار با هدف کاهش تبادل حرارتی استفاده نمود.
  • برای اجرای مراحل دیوارچینی باید از شاخک ها استفاده نمود تا دیوارها توسط شاخک ها به المان اصلی سازه مثل ستون ها متصل شوند. البته می توان از متدهای دیگری استفاده نمود تا دیوار دقیقاً فیکس شود.
  • بهره گیری از وال پست های قائم در شرایط افزایش طول آزاد دیوار از حداقل اندازه 40 برابر ضخامت دیوار و بهره گیری از وال پست عرضی در صورت افزایش ارتفاع دیوار از 3.5 متر ضرورت دارد.

استانداردهای دیوارچینی

برای اجرای مراحل دیوارچینی باید به استانداردها توجه داشت. جهت دیوارچینی باید به مباحث 18 ، 3 ، 4 و 8 استاندارد 2800 و پیوست ششم این استاندارد و ایضاً نشریه 55 توجه نمود. برای اجرای هر دیواری باید به اصول مختلفی توجه داشت. مسلماً استانداردهای اجرای دیوار مشترک میان دو واحد با استانداردهای اجرای دیوار محوطه ساختمان، متفاوت می باشد. میزان امنیت و مقاومت موردانتظار از هر دیواری، تعیین کننده مصالح ساختمانی مناسب برای اجرای دیوار و دستورالعمل های اجرایی آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *